LPGGz start in juni een meldactie over wachtlijsten

Patiënten moeten soms meer dan een half jaar wachten voor ze hulp krijgen in de tweedelijns ggz. De landelijke cliëntenorganisatie Landelijk Platform GGz krijgt veel meldingen over lange wachtlijsten binnen bij psychiater en ggz-instellingen. Ze beginnen in juni met een meldactie.   

 Het Landelijk Platform GGz slaat alarm over de lange wachttijden in de tweedelijns ggz. De koepelorganisatie krijgt ‘alarmerende meldingen’ binnen van patiënten en familieleden over wachtlijsten die kunnen oplopen tot meer dan een half jaar. Zorgverzekeraars voldoen lang niet altijd aan hun wettelijke plicht om een alternatief voor de patiënt te zoeken, aldus het LPGGz.

 De koepel van cliënten- en patiëntenorganisaties Landelijk Platform GGz wil onderzoeken hoe groot het probleem is van de wachtlijsten in de ggz. In juni wil zij met andere ggz-koepelorganisaties een meldactie beginnen over de beschikbaarheid van tweedelijns specialistische ggz-zorg. In dat onderzoek wordt ook betrokken of patiënten voldoende vrijheid hebben om zelf te kiezen tussen zorgaanbieders en of de informatie aan patiënten goed is.

 Het Landelijk Platform GGz wijst er nadrukkelijk op dat zorgverzekeraars volgens de wet verplicht zijn om bij te lange wachtlijsten te zoeken naar andere instellingen. De maximale wachttijd voor patiënten in de ggz is 4 tot 7 weken, afhankelijk van de aard van de behandeling. Volgens de LPGGz voldoen zorgverzekeraars ‘in lang niet alle gevallen aan deze plicht’. Het Platform verwijst ook naar een recent rapport van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), waaruit blijkt dat huisartsen hun patiënten niet gemakkelijk kunnen doorverwijzen naar de tweedelijns ggz.

Bron: Zorg en Welzijn

Geplaatst op woensdag 28 mei 2014 in Algemeen.

Deel dit bericht