Tips voor Stress

Werkstress, kerststress, examenstress, iedereen heeft weleens last van een periode waar in je erg gestrest bent. Dankzij deze 7 wetenschappelijke bewezen tips word je snel weer helemaal rustig.

1 . Zing een lied

Laat de buren maar kletsen, een opera in de douche is absoluut de moeite waard. Een studie, gedupliceerd in het Journal of Behavioral Medicine laat zien dat door hardop zingen het corisolniveau (corisol is een hormoon dat stress veroorzaakt) daalt en dat de productie van oxytocin omhoog gaat, dat er voor zorgt dat je relaxt.

2. Neem je hond mee naar je werk

Meerdere onderzoeken tonen aan dat wanneer je je hond meeneemt naar je werk, dit stress verlagend werkt. Honden op kantoor laten het cortisolniveau en de bloeddruk significant dalen.

3. Zet planten in je kamer

Planten brengen je stressniveau verder naar beneden, aldus dit onderzoek. Een kamer vol planten zouden je bloeddruk en hartslag laten dalen en gevoelens van angst verminderen. Geen planten op je bureau? Verander dan je schermafbeelding in een bloemen panorama. Onderzoek uit Psychology Today toont aan dat zelfs door tien minuten te kijken naar planten stress al vermindert en het cognitieve functioneren wordt versterkt.

4. Een lekker potje vloeken

De bond tegen vloeken is hier minder blij mee, maar even lekker vloeken maakt rustig. Onderzoekers aan de Keele Universiteit ontdekten dat je in een stressvolle situatie beter presteert met wat luidruchtig gevloek.

5. Gebruik lavendel douchegel of ruik aan bloemen

Volgens Japans onderzoek reduceert de geur van lavendel, citroen of mango stress. Vijf minuten is genoeg. Neem een douche met naar bloemen ruikende douchegel en je bent weer helemaal fris en gekalmeerd.

6. Plan tijd in om je zorgen te maken

Plan even wat tijd in om je zorgen te maken. Een studie gepubliceerd in The Journal of Psychotherapy and Psychosomatics toont aan dat je stress kunt uitstellen door een half uur per dag in te plannen om te denken aan je problemen.

7. Speel Tetris

Een potje Tetris doet wonderen voor je stressniveau, aldus een studie gepubliceerd in PLos One Journal. De studie laat zien dat een half uurtje met de klassieker uit je jeugd je helpt om stressvolle herinneringen achter je te laten.

Bron: quotenet.nl