Serious game helpt kinderen met ADHD

8 april 2016 – Kinderen met ADHD kunnen in het dagelijks leven allerlei uitdagingen tegenkomen. &ranj, Janssen Pharmaceutica/Healthy Solutions, Yulius Academie en de Vlaamse patiënten vereniging hebben onderzocht of een serious game kinderen met ADHD kan helpen.

ADHD komt voor bij drie tot vijf op de honderd kinderen. Het is daarmee een veelvoorkomende aandoening. Gedragstherapie, en indien nodig medicatie, zijn de standaardbehandeling om kinderen met ADHD te ondersteunen. Kinderen met ADHD staan erom bekend dat zij moeite hebben met vaardigheden als plannen, organiseren, prioriteiten stellen en efficiënt omgaan met hun tijd. Training helpt hen om beter functioneren en zich prettiger te voelen. Als nieuwe vorm van behandeling hebben wij de game Plan-It Commander ontwikkeld.

Spannend avonturen spel

Het spelen van een game is een leuke manier om specifieke vaardigheden te trainen. In het avonturen spel, dat zelfstandig thuis gespeeld kan worden, is de speler een ruimteonderzoeker op missie om de wereld te redden. Hij of zij wordt direct ondergedompeld in een spannende verhaallijn en kan gelijk beloningen verdienen. In subgames leert de speler omgaan met lastige aspecten van ADHD. Bovendien leert hij op het juiste moment de juiste hulp van zijn team in te roepen. Er is ook volop ruimte voor interactie binnen een interne community, de Spaceclub. Kinderen kunnen elkaars acties bekijken en beoordelen, ze kunnen elkaar helpen en advies geven. Het spel is hierdoor aantrekkelijk en toegankelijk om te spelen. Juist voor kinderen met ADHD, die zich snel vervelen en moeite hebben met concentreren en doorzetten, is zo’n serious game een uitkomst

Het onderzoek

Een groep van 170 Nederlandse en Belgische kinderen – voornamelijk jongens – met ADHD tussen de 8 en 12 jaar deden mee aan een wetenschappelijk onderzoek. Ouders en leraren werden gevraagd om, voorafgaand aan het onderzoek en na 10 en 20 weken, vragenlijsten over de vaardigheden van hun kinderen in te vullen. Ook de kinderen zelf beantwoorden vragen over hoe goed ze vonden dat ze konden luisteren, plannen, anderen helpen en de tijd in de gaten houden. Het onderzoek laat zien dat de kinderen die het spel 10 weken lang, gemiddeld 3 keer per week, naast hun gebruikelijke ADHD behandeling speelden, significante vooruitgang tonen met betrekking tot het omgaan met hun tijd, hun werkgeheugen en verantwoordelijke gedrag. Dit resultaat was ook na 20 weken nog te zien.

Gaming binnen de gezondheidszorg

Michael Bas, co-founder en gezondheidszorg expert van &raj: “Door dit onderzoek kunnen we wetenschappelijk aantonen dat games een waardevol antwoord kunnen zijn op vraagstukken in de gezondheidszorg. Serious games passen goed binnen de trend van self- management en self- therapy. Laat dit het startsein zijn voor andere zorg instellingen en -aanbieders, maar ook verzekeraars, om de mogelijkheden van serious games nader te onderzoeken. Zo kunnen we samenwerken aan een betere en efficiëntere gezondheidszorg voor alle betrokkenen.”

Momenteel zoeken de onderzoekers en de spelontwikkelaar naar een samenwerkingspartner die het spel kan aanbieden en onderhouden, zodat het toegankelijk is voor de doelgroep.

Bron: ranj.com

Gaming binnen de gezondheidszorg

Michael Bas, co-founder en gezondheidzorg expert van &ranj: “Door dit onderzoek