Hoogbegaafde leerlingen krijgen te snel stempel ‘autisme’

20 juni 2016 – Steeds meer hoogbegaafde kinderen krijgen de diagnose autisme of ADHD. In veel gevallen is dat onterecht, zegt hoogbegaafdheidsexpert Lianne Hoogeveen in NRC Handelsblad.

Naar schatting 1 op de 3 hoogbegaafde leerlingen loopt vast op school. Zij ontwikkelen extreem druk of juist teruggetrokken gedrag en krijgen vervolgens het stempel ADHD of autisme. Veel leerlingen zelf en hun ouders denken dat dat onterecht is. ‘Ze dachten plotseling dat ik autisme heb, maar dat is echt bullshit’ zegt een leerling in NRC.

Lianne Hoogeveen van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek denkt eveneens dat de gedragsproblemen van leerlingen vaak samenhangen met de hoogbegaafdheid en niet met een stoornis: “Een kind dat onvoldoende wordt uitgedaagd kan gedrag vertonen dat lijkt op een stoornis”, zegt ze. “Ik heb de indruk dat er te snel wordt gezegd ‘Dit kind heeft ADHD’ in plaats van ‘Dit kind is erg druk’.”

Hetzelfde ziet Hoogeveen bij extreem teruggetrokken gedrag van hoogbegaafde leerlingen. Volgens haar wordt daarbij te snel van autisme gesproken, terwijl het gedrag het gevolg kan zijn van pestproblematiek of teleurstelling over het aanbod op school.

Bron: autisme.nl