Wij zoeken een nieuwe collega

Wegens verhuizing van één van onze collega’s naar de andere kant van het land, zijn wij op zoek naar een:

Coördinator onafhankelijke cliëntondersteuning Wmo

voor 32 uur per week

Over Kompassie

Kompassie is een stedelijk onafhankelijk steunpunt voor mentale gezondheid, voor Haagse burgers met een psychische kwetsbaarheid én hun naasten. Anno 2017 zijn er zo’n 60 ervaringsdeskundige vrijwilligers verbonden aan Kompassie, zij worden in hun werkzaamheden ondersteund door een klein team van beroepskrachten.

Kompassie geeft aanvullende zorg vanuit het perspectief van de bezoeker, hiermee onderscheidt zij zich van zorgaanbieders. Zij richt zich op de belangenbehartiging van individuen en heeft als extra taak de collectieve belangenbehartiging van de GGz doelgroep in Den Haag.

De vrijwillige cliëntondersteuners van Kompassie bieden gratis onafhankelijke en vrij toegankelijke ondersteuning aan mensen met een psychische kwetsbaarheid, die vastlopen op het gebied van zorg, welzijn en participatie. Vanuit cliëntenperspectief helpt de ondersteuner de bezoeker zoveel mogelijk de eigen regie in het leven te behouden of te herwinnen, op álle levensgebieden. Hierbij staat het belang van de bezoeker altijd voorop.

De functie

Als coördinator cliëntondersteuning Wmo werk je samen met collega-beroepskrachten en een team van ervaringsdeskundige vrijwilligers, die gespecialiseerd zijn in de onafhankelijke ondersteuning op het gebied van vragen die gerelateerd zijn aan de Wmo. Je ondersteunt dit team middels supervisie en coaching, coördinatie en inhoudelijke aansturing. Je verricht je werkzaamheden vanuit het steunpunt van Kompassie, met uitzondering van de huisbezoeken ten behoeve van de keukentafelgesprekken en werkbezoeken ten behoeve van de samenwerking in het sociaal domein. 

Jouw taken

    • Ondersteunen van de vrijwillige cliëntondersteuners bij hun kerntaken:
      • Informeren van de bezoeker over zorg, welzijn en participatie;
      • Ondersteunen van de bezoeker in het verwoorden van een probleem, vraag of behoefte;
      • Samen met de bezoeker de mogelijke oplossingen of antwoorden inventariseren en ordenen;
      • Bezoekers adviseren bij de besluitvorming met betrekking tot deze oplossingen;
      • Bezoekers wegwijs maken binnen maatschappelijke- en GGz-instellingen in Den Haag;
      • Bemiddeling en doorverwijzing;
      • Emotionele ondersteuning (lotgenotencontact);
      • Advies en ondersteuning bieden bij een PGB-aanvraag;
      • Ondersteunen bij het ordenen van (financiële) administratie en bij regelzaken op het gebied van wonen, participatie, inkomen of een Wmo-aanvraag;
      • Bij toekenning van de Wmo-maatwerkvoorziening: de bezoeker desgewenst ondersteunen bij het maken van afspraken met een zorgaanbieder;
      • Bij afwijzing van de Wmo-maatwerkvoorziening: de bezoeker desgewenst begeleiden naar een algemene voorziening;
    • Desgewenst ondersteunen van de bezoeker tijdens het keukentafelgesprek, samen met de vrijwillig cliëntondersteuner;
    • Coachen van ervaringsdeskundige vrijwilligers, persoonlijk en in hun rol van cliëntondersteuner: organiseren van casuïstiekbespreking, intervisie en deskundigheidsbevordering, aanschuiven bij complexe materie;
    • Signaleren en rapporteren van knelpunten waar bezoekers tegenaan lopen;
    • Proactief meedenken en meewerken aan de doorontwikkeling van het steunpunt van Kompassie en de inbedding van de Wmo-cliëntondersteuning in het steunpunt;
    • Verstevigen van het netwerk van samenwerkingspartners binnen het sociaal domein van Den Haag.

Jouw profiel

  • Je beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau;
  • Je hebt kennis van de GGz, en de actuele wet- en regelgeving op dit gebied;
  • Je hebt kennis van de sociale kaart in Den Haag;
  • Je hebt kennis van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en het gemeentelijk beleid in Den Haag;
  • Je bent bij voorkeur woonachtig of werkzaam (geweest) in Den Haag;
  • Je bent bekend met de doelgroep;
  • Je bent in staat je eigen mening ondergeschikt te stellen aan de behoeften van de bezoeker, en de regie bij de bezoeker te laten;
  • Je bent betrokken en invoelend, maar weet ook je eigen grenzen te bewaken;
  • Je gaat integer om met persoonlijke en privacygevoelige informatie en gegevens;
  • Je weet complexe procedures en taalgebruik om te vormen naar voor de bezoeker overzichtelijke stappen en begrijpelijke taal;
  • Je weet op energieke en gelijkwaardige wijze samen te werken met ervaringsdeskundige vrijwilligers, en hen aan te spreken op hun kracht;
  • Je kunt zelfstandig werken, maar voelt je ook verantwoordelijk voor het teamresultaat;
  • Je hebt een collegiale en flexibele houding, gericht op samenwerking.

Wij bieden

  • Een héle leuke functie binnen een pionierende en groeiende organisatie.
  • Arbeidsvoorwaarden en salariëring conform de CAO-GGZ. Betaling geschiedt in FWG 50 (maximaal €3.412,- per maand, op basis van een 36-urige werkweek);
  • Een aanstelling voor de periode van een jaar, met uitzicht op verlenging.

Meer weten?

Voor meer informatie over deze vacature kun je contact opnemen met Jacqueline van den Bos (directeur) via (070) 427 32 40 of 06 – 22 42 94 65. Schriftelijke informatie over Kompassie kun je opvragen via m.vogel@kompassie.nl.

Solliciteren

Je kunt je CV en motivatiebrief per post verzenden of mailen naar m.vogel@kompassie.nl. De sluitingsdatum voor deze vacature is vrijdag 26 januari 2018. De eerste gesprekken zullen plaatsvinden in de week van 5 februari.

Download hier de vacature tekst, om bv. verder te verspreiden binnen je netwerk:

Vacature coördinator cliëntondersteuning

Geplaatst op dinsdag 9 januari 2018 in Algemeen.

Deel dit bericht