Cliëntondersteuning WMO GGz

De gemeente Den Haag heeft voor de onafhankelijke cliëntondersteuning op het gebied van de GGz gevraagd of MEE en Kompassie deze aan de Haagse burgers willen bieden.

Hierbij neemt MEE de formele ondersteuning voor haar rekening (d.w.z. door professionals). Kompassie biedt de informele cliëntondersteuning, door ervaringsdeskundige vrijwilligers die als geen ander begrijpen hoe moeilijk het kan zijn om de juiste zorg en ondersteuning te vinden; zodat u mee kunt blijven doen in de samenleving.

Het ondersteuningstraject kan bestaan uit de volgende elementen:

  • Het verhelderen van de behoefte en de vraag
  • Het opstellen van een persoonlijk plan waarin de ondersteuningsbehoefte wordt gemotiveerd
  • Het voorbereiden van het beoordelingsgesprek (ook wel bekend als het ‘keukentafelgesprek’)
  • De ondersteuning tijdens het beoordelingsgesprek
  • De nazorg na het beoordelingsgesprek, met:
    • Eventuele ondersteuning in de overstap naar de maatwerkvoorziening
    • Indien afgewezen, het zoeken naar een andere, passende oplossing of het maken van bezwaar

Het kan gebeuren dat uw ondersteuningsvraag dusdanig complex is dat de vrijwilligers van Kompassie u niet de ondersteuning kunnen bieden die u nodig heeft. In dat geval zal de coördinator, samen met u en de vrijwilliger, zoeken naar passende oplossingen. Kompassie kan hierin een beroep doen op haar collega’s bij MEE of de hulp inroepen van zorgprofessionals die zijn verbonden aan de Haagse sociale wijkzorgteams of hulpverleningsorganisaties.

In het volgende filmpje komt onder andere Ertugrul aan het woord. Hij is door Kompassie ondersteund in het vinden van de juiste hulp:

Ook het volgende filmpje laat goed zien hoe de onafhankelijke cliëntondersteuning in Den Haag is georganiseerd en wat je eraan kunt hebben:

Contactgegevens

Heeft u een ondersteuningsvraag voor uzelf (of uw cliënt) of interesse in onze werkwijze? Neem dan contact op met Hester van den Berg, coördinator onafhankelijke cliëntondersteuning WMO, telefonisch bereikbaar via 06 – 43 96 80 53. Hester is bereikbaar van dinsdag tot en met vrijdag. Bij afwezigheid van Hester kunt u ook contact opnemen met het steunpunt, via (070) 427 32 40 en vragen naar Ronald Bakker.

U kunt ook mailen naar ondersteuning.wmo@kompassie.nl